Zorghulpmiddelen bestellen in 2021. Zo zit het!

Heeft u al bericht van uw zorgverzekering ontvangen? Mogelijk verandert het bestelproces of uw leverancier in 2021, maar uw hulpmiddelenzorg niet!
Het is bijna weer zover, voor het eind van het jaar maakt u de keuze voor uw zorgverzekering. Blijft u bij uw huidige verzekeraar of kiest u voor een nieuwe aanbieder? Waarschijnlijk heeft u van uw huidige verzekeraar informatie ontvangen over veranderingen in de basisverzekering en uw eventuele aanvullende modules. Wij leggen graag uit wat dit betekent voor uw zorghulpmiddelen.

Medische zorgmiddelen online bestellen

In 2021 kiezen vrijwel alle zorgverzekeraars ervoor om u uw medische hulpmiddelen online te laten bestellen bij de door hun gecontracteerde landelijke aanbieders. Een initiatief om de kosten in de zorg terug te dringen.
Dit betekent dat u uw hulpmiddelen voor blaas- en/of darmproblemen voortaan online bestelt bij een landelijke medisch speciaalzaak, eventueel online via de apotheek. De bestelde hulpmiddelen worden vervolgens bij u thuis bezorgd.

Uw zorghulpmiddelen veranderen niet

Als u van leverancier verandert, kan het soms gebeuren dat de nieuwe leverancier andere producten of merken voorstelt of levert dan u gewend bent. U bent niet verplicht om dit te accepteren. Net als in voorgaande jaren vergoedt de basisverzekering passende zorghulpmiddelen voor uw persoonlijke situatie. Het is wettelijk geregeld dat u recht heeft op adequate, functioneringsgerichte hulpmiddelenzorg. U kunt dus gewoon om uw eigen vertrouwde producten vragen.
Tip: controleer voordat u zich inschrijft bij een nieuwe online leverancier eerst of de door u gebruikte hulpmiddelen door deze leverancier worden aangeboden. Zo bent u verzekerd van de hulpmiddelen en het materiaal dat u graag gebruikt.

Wilt u meer weten over uw rechten m.b.t. hulpmiddelenzorg? Lees hier de veel gestelde vragen.